Käytiin eilen pienellä päiväretkellä. Pääkohteena oli viime vuonna väliin jäänyt joulukoristetaivas Villa Weiste. Rakastan… Ei, vaan lähes jumaloin Weisteen koristeita ja ne yhdessä Riviera Maisonin ihanuuksien kanssa saapuvat joka vuosi ensimmäisinä kotimme pöydänkulmille joulumieltä herättämään.
Kun astuu Weisteen vanhan villan ovesta sisään, pamauttaa joulumieli puurokauhalla päähän heti kynnyksellä. Ikääntynyt talo henkii ihastuttavaa tunnelmaa jo sellaisenaan, mutta huoneiden koristekattaus triplaa lumovoiman. Ei haittaa, vaikka ulkona sataisi vettä vaakasuoraan, tuossa ympäristössä unohtaa hetkeksi kaiken muun.
Weisteen talossa tuntuu kuin kiertelisi mummolassa, jossa jokainen huone odottaa joulua. Minne vain katsoo, näkee kuusia, telineitä, pöytiä, kuppeja ja kulhoja täynnä palloja, eläinfiguureita, tonttuja, kimallusta, koristenauhoja jne. Pakko myöntää, että tuli ostettua pari koristetta aiottua enemmän, kun ihastuin puusta tehtyihin, mielettömän söpöihin poroihin, kauriisiin ja muihin hahmoihin.
Puoti ei ole avoinna ihan joka päivä, joten aukioloaika kannattaa tarkastaa netistä ennen paikanpäälle lähtemistä.








Weisteeltä lähdettiin extempore kauppakeskus Jumboon kiertelemään mieheni riemuksi vaatekauppoja. Aidosti hän ilahtui, kun korealaisia meikkejä ja ihonhoitotuotteita myyvän Yeppo & Soonsoonin myymälässä oli heti sisäänkäynnin tuntumassa sohva. Siinä hän sitten luki uutisia sen parikymmentä minuuttia, joka meillä hyllyjen välissä kului.
Kun käveltiin lasten perässä etsimässä tuota kauppaa, mieheni kysyi äkkiä ovatko he jotain tubettajia. Minä olin ihan, että mitä? Kuka ja missä? No ne Jeppo ja se toinen, hän lisäsi, saaden vastaukseksi naurua. ”Ei rakas, se on kauppa”, sain kuitenkin sanottua hilpeyden läpi.
Olen löytänyt Yepon somea seuraavien lasteni kautta. Kuopus aina välillä intoilee jostain tuotteesta, joka trendaa Youtubessa tai TikTokissa ja niitä sitten välillä ostosreissulla etsitään.
Tuotteet ovat kivan ja raikkaan näköisiä ja selkeästi ryhmitelty. Lisäksi tällainen introvertti pitää heidän ostoskorijutustaan. Koreja on punainen ja sininen. Toinen kertoo myyjälle, että haluaa apua ostoksiinsa. Toinen sanoo, että tahtoo katsella rauhassa. Loistoidea!

Etelä-Korea on tässä hiljalleen noussut huimaan suosioon sekä näiden kauneustuotteiden, että musiikin alalla juuri somen siivittämänä. Täytyy sanoa, että tykkään itsekin joistakin K-pop bändeistä. Ehkä eniten Blackpinkistä, jonka biisit ovat tosi korvaan tarttuvia ja tanssimaan houkuttelevia.
Tuo K-pop koneisto on muuten vaikuttava. Olen katsonut kyseisten bändien syntymistä parista dokkarista (Netflix, Areena) ja se on silkkaa bisnestä. En osaa edes arvailla, kuinka paljon lopputuotteessa on jäljellä enää artistin omaa unelmaa sen rääkin jälkeen, jonka bändit käyvät läpi ennen kuin ne ovat kasassa.
On päivittäistä useiden tuntien treenaamista, raateja ja arvostelua. Hiljalleen isosta porukasta pudotetaan väkeä pois, kunnes parhaat ovat jäljellä. Ja heidän sopimuksissaan määritellään kaikki henkilökohtaista elämää myöten. Myös se, etteivät he saa seurustella kenenkään kanssa bändissäoloaikanaan. Kaikki aika omistetaan tuolle unelmalle.
Olen ymmärtänyt, että suurimman osan heidän palkkioistaan saa bändiä pyörittävä organisaatio, eivät artistit itse. Heidän tehtävänsä on vain esiintyä, olla hoikkia, kauniita ja elää terveellisesti sekä mahdollisimman nuhteettomasti. Toimia kaikin tavoin hyvinä esimerkkeinä faneilleen.
Konserteissa yleisö laulaa omat osuudet artistin osuuksien väliin. Jokaiselle biisille on oma koreografiansa, joista on somessa kymmeniä opetusvideoita. Ja oheistuotteita riittää. Blackpinkilläkin on kaikkea aina kännykänkuorista Funkohahmoihin ja aamutakeista mukeihin. Puhumattakaan muista K-pop ryhmistä.
Mutta nyt hommiin ja naamaa retusoimaan Tänään on luvassa treffit ystäväperheen kanssa ja illalla ehkä leivotaan. Onneksi silmätulehduskin on alkanut jo tasaantua. Toissapäivänä se oli vielä aika hurja.
Aurinkoa sun päivääsi!
, Erja