hyvinvointi

Askelmia parempaan kuntoon

Ihanaa marraskuuta murut <3 

Tiesittekö, että huomenna maanantaina 02.11.20. on kansallinen porraspäivä? Itse kuulin asiasta ensimmäistä kertaa, vaikka tempaus on järjestetty kuulemma jo useamman vuoden ajan.

Päivän tarkoitus on loistava. Saada ihmiset valitsemaan matkansa varrella portaat hissien tai liukuportaiden sijaan. Tällainen arkiliikunta kun on yksi parhaista tavoista hankkia päiväänsä lisää askeleita, kohentaa kuntoaan ja saada sitä kautta myös lisää energiaa.

Itse rakastan nykyään portaita ja sitä en ole voinut aina sanoa. Valitsen nykyään portaat nimenomaan kuntoilutarkoituksessa, sillä mitä enemmän olen niitä kivunnut, sitä paremmalta reisilihaksissa tuntuu. (Ja mitä vahvempi kroppa, sitä ihanampi olo). 

Askelmia kerätessäni olen samalla tehnyt huvittavan huomion. Portaat on osattu toisissa paikoissa naamioida oikein kunnolla. Ihan kuin todella haluttaisiin säästää ihmisiä kaikilta liikunnan vaivoilta. (Ja hyvin siinä ollaan kyllä onnistuttu). 

Eräässä hotellissakin olisin halunnut mennä huoneisiin portaikkoa myöten, mutta askelmia ei löytynyt sitten minkään kulman tai oven takaa. Ei edes viittausta niihin. Etsittiin lasten kanssa kyllä. Hissit olikin sitten sijoitettu näkyvimmälle paikalle ja opastettu tie niille oikein kylttien kera. 

Hirsipenkki – oma pihakuntokeskukseni.

Toinen tapa, joka portaiden valitsemisen lisäksi on alkanut vakiintua omaan arkeeni, on porrasaskellus pihalla ollessani. Meillä on ulkosalla aika erikorkuisia askelmia, joten niistä voi valita sopivan aina senhetkisen jaksamisen mukaan. Kun olen lasten kanssa pihalla tai tulen koirien kanssa lenkiltä ja ne jäävät juoksemaan vielä hetkeksi takapihalle, käyn minä nousemassa samalla 20×2 toistoa molemmin puolin ja teen lopuksi muutamia kyykkyjä päälle.

Ulkona treenaaminen on muutenkin ihan parasta. Siinä saa samalla liikunnan hyödyt ja raittiin ilman. Mahtikombo siis hyvinvointiin.  

Kun meidän saunamökki pystytettiin muutamia vuosia sitten, jäi projektista pari palaa ylimääräistä hirttä. Mieheni teki niistä väliaikaiset istumapaikat pihalle. Nyt nämä penkit ovat jääneet pysyviksi ratkaisuiksi, koska ne ovat mitä parhaimmat pihatreeniin. Kaiken lisäksi todella tukevat. 

Näillä hirsipenkeillä teen sitten askellusta, vatsalihaksia ja lankkua. Sekä mitä ikinä muuta keksinkään. Rintalihakset venyvät myös mukavasti, kun makaa kapealla penkillä selällään, ihailee samalla taivasta ja antaa käsien roikkua sivuilla. 

Kotiovelle johtaa vain kolme rappua, mutta ravaan niitäkin toisinaan edestakaisin. Aluksi mietin, mitä naapurit mahtavat moisesta ajatella, mutta toisaalta, onhan niitä puistojumppiakin. Ja moni muukin tekee varmaan nykyään treeniä kotipihalla tai vaikka puistossa lasten kanssa ollessaan. Korona-aika on omalta osaltaan vaikuttanut porukan liikuntamahdollisuuksiin ja saanut mielikuvituksen virtaamaan, kun on koitettu keksiä vaihtoehtoisia tapoja pitää liikettä yllä poikkeuksellisena aikana. 

Huomenna siis valitaan portaat. Ja mahdollisimman usein siitä eteenpäinkin : ) Reipasta viikon alkua sulle! 

Halaten, Emppu

You may also like...

Vastaa